Sunday, February 24, 2013

Guangzhou, China

Bismillahirrohmanirrohim


Tersangat penat. Masa belum sampai lagi ke tengah hari tetapi penat sudah kian terasa. Muka masing-masing kelihatan penat tetapi pandai eh sembunyikan.:p

Sakinah : Penatnya.. (dalam hati)
Arina : penatnya..(dalam hati)
Hakim : penatnya..(dalam hati)
Hani :capeknya..(dalam hati) hehe
Ok.ni abaikan.:)

Cerita sebelumnya..

Alhamdulillah diberikan peluang lagi kembara. Kali ini ke Bumi China untuk menjejak Laksamana Cheng Ho. Bersama Arina, Hakim dan Sakinah anjuran Grup Cheng Ho (Grup Penjejak Tamadun Dunia)


XPDC kali ini lebih mencabar. Almaklumla, bukan sahaja Ke Negara yang benar-benar asing namun bahasanya juga terasa asing. Apabila kami berbahasa Inggeris mereka tercengang.(eh?),kami cuba menggunakan bahasa china/mandarin berbekalkan kamus bahasa mandarin masing-masing pun mereka  masih tercengang(eh?). Apakah? hikhik.

Mesti sebab cikninja dan kawan-kawan sebut bahasa mandarin tu dalam bahasa baku kan,an,an?Apalagi cikninja kan orang sabah,sebut dalam bahasa baku memangla depa tercengang.hikhik
Cikninja: wachaaa!!Shadapppp!kan dah kena sejibik.mulut tu letak insurans sikit.fuhhh(tiup tangan ala gaya lepas bersihkan habuk)

Akhirnya,fedap sekejap, kami pun tunjuk ja kamus masing-masing jika nak bertanya arah kah, makan kah (cik ninja suka makan yeye.) (eh?).Senang cerita.Tapi bila mereka nak bagitau kami pulak dah, kami yang tercengang (eh?. 

Hari pertama sampai di Lapangan terbang Bai Yun sangat membingungkan (kenapa?). Disebabkan pertama kali sampai, tak pernah salah seorang diantara kami  yang pernah ke China (tau dah..), maka kami pun berjalan dengan muka yang meyakinkan bahawa Lapangan Terbang ini kami yang punya, muahaha.ni Abaikan.

Seperti urusan dimana-mana Negara Luar.Sudah tentu ada  pegawai yang akan memeriksa pasport dan beg tetapi berbeza di Lapangan Terbang Bai Yun,soal pemeriksaan tidak terlalu ketat. Maksudnya serah passport, cop passport, cek beg dan ambil beg.Jalannnn..

Jam menunjukkan jam 12 tengah malam. Disini, mereka sangat mementingkan masa daripada penglihatan cikninjala sebab bila mereka kata akan sampai pukul 12.05 malam, maka  sampai didestinasi jam juga menunjukkan 12.05 malam. Hebat kan. Alhamdulillah, pelajaran pertama di China.

Bagi memudahkan perhubungan dengan keluarga di Malaysia (cewah!), kami membeli sim kad china di Lapangan Terbang Bai Yun. Berharga 50 Yuen (kalau tidak silap). Memandangkan kami sampai pada waktu tengah malam, kami tiada idea mahu tidur di mana. Setelah berfikir 2kali,3 kali…..dan seratus kali kami mengambil keputusan untuk tidur di Lapangan Terbang sahaja.Hahaha. Kesian hakim kena menjaga 3 orang sisters.hikhik (tetiba plak). 

Tetiba..jeng-jeng.Ada sorang makcik cleaner (ya rasanya) menawarkan bilik murah kepada kami. Cikninja suruh inchi hakim berhati-hati.Yelah, dahla tak berapa nak faham apa yang makcik tu katakan.Apalagi nak percaya.Setelah berbincang, kami bercadang untuk mengikuti makcik tersebut ke hotel yang dikatakan murah.Ada sebuah kereta ala avanza yang menjemput dan sangat sempit sebab ada penumpang lain.waduhh..Takpalah, ujian pertama.

Apabila sampai hotel yang dimaksudkan,kami hanya menyewa satu bilik sahaja memandangkan ingin menggunakan duit yang ada semaksima mungkin.Hotel itu dinamai Jin Hui. Hanya berharga 150 Yuen sebilik sehari semalam. Disebabkan 4 orang sebilik, maka kami sangat berhati-hati dalam melakukan apa sahaja.hikhik

Subuh disini sangat awal, seperti di Sabah(mungkin). Disebabkan kami tiada kompas,jadi menggunakan kepakaran inche hakim yang pernah belajar ilmu wahyu (eh) di UIA.hikhik. Kami solat mengikut kiblat yang diberitahu oleh beliau.

#Gambar tiada kerana inche Hakim tersangat la penat pada hari ketibaan di Guangzhou.

28 Ogos 2012 
Guangzhou, China






4 comments:

  1. pentnya...bosannya...ermmm...4 jam menunggu sahabat2 yang tercinta tiba seorang diri...terasa kelakar bila dok tepi jalan, tepi dinding sambil diperhatikan orang ramai yang mcm pandang pelik...mgkn sbb brtudung?(ada aku kesah..wakakaka) :p

    ReplyDelete
  2. haha.Sehingga hari ini akk masih tidak berputus asa untuk meminta maaf sebab membelikan kina tiket awal2.len kali kita beli cama2 yaa..peace.:)

    ReplyDelete
  3. no prob la kak...ad hikmah setiap yg berlaku...Dia nk uji sy than ke x bila sendiri...haha

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah.Nasib bek kina kuat sekuat tiger.aummmm.:p

    ReplyDelete