Sunday, February 24, 2013

Guangzhou, China 2

Bismillahirrohmanirrohim

Alhamdulillah. Sudah Hari ke -2 di Guangzhou walaupun sungguh rasa terasing. Terasa apa yang berada disekeliling sungguh berbeza. Pengurus hotel Jin Hui menghantar kami sehingga ke Metro Renhe (LRT jika di Malaysia, Cuma yang berbeza berada dibawah Tanah), Metro yang paling dekat dengan Hotel. Alhamdulillah, Metro ini dibekalkan peta kecil dan dalam bahasa Inggeris.


Kunun mencari mana nak pi.
Peta ini ada disediakan di kertas ala-ala kad dan diberikan secara percuma.Haa.Tu diaa.Metro China ni ada line.Setiap line berbeza tempat dan boleh ditentukan dengan warna yang lain-lain.Menarik kan.Haahkan.Patutla cikninja yang rabun boleh tahu jalan senang-senangjeww..
Shadapp!



Mengikut tentatif yang ditulih awai-awai adalah  ke Daerah Xi Men Ko. Oleh itu, perlu mengambil Metro Renhi – Linhexi –Xi Men Ko. Setiap stesen mengenakan tambang sebanyak 2 Yuen.Oleh itu, kami kumpul-kumpul duit dan pergi bayar. Setiap stesen menyediakan penukaran duit untuk membeli tiket sebab disini hanya menggunakan mesin dan token.(ala macam nak beli token LRT).

Metro di China tersangat laju (rasa macam tu la..) dan sempit. Kebanyakan masyarakat di Guangzhou menggunakan Metro,tersangatla ramai makhluk di Metro ini.Sepanjang perjalanan kami hanya diam sebab tak boleh nak berbual.hahaha sebab orang yang terlalu ramai.

Anak sapala ni.Pipi tak kembung, buat-buat kembung

Nasib baik ada tulisan English.Oh MyEnglish

Benda tu akan menyala-nyala bila dah sampai destinasi.

Ramai kan orang.(Emm,yakah?)

kunun semangat.Rupanya penat sangat

Ini kawan kami masa di Metro.:)

Di Metro ada 4 bahagian pintu keluar. A,B,C dan D.Hambik kaww.


Setelah penat berjalan (berjalan keww?naik metro je pun)kami singgah sebentar di Konsulat Malaysia, Guangzhou. Saja untuk berkenalan.Hikhik. Sampai sahaja disana, SubhanAllah.Tinggi bebenar bangunan mereka.Kalau naik tingkat paling atas confirm telinga rasa lain-lain.

Haa.dalam bangunan CITIC Plaza ni la letaknya konsolat Malaysia Guangzhou dan juga Tourism Malaysia.
err.
macam tak tinggi jeww.

Sampai di Konsulat, Guangzhou .

Orang yang menjaga dikaunter konsolat pandang kami.Kemdian dia sambung kerja lagi. Mungkin muka kami ala-ala orang china kot.Abaikan. Kemudian, pandang lagi kali kedua terus kami dibawa ke bilik sebelah konsolat.Kelas gituu..

Setelah inchi hakim berbincang(tak pasti apa yang dibincangkan) dan jalan-jalan singgah di tourism Malaysia agar ada yang bisa kami manfaatkan.Setelah itu, kami terus ke tujuan sebenar.Iaitu ximenko untuk mencari masjid Hua Sheng. Sepanjang perjalanan, masing-masing diam. Tak pasti apa yang difikirkan. Mungkin cuba mentafsir semula tujuan kembara ini (cewah..)

Apabila sampai..

Apa ni? Apa ni?Kami di mana terdampar? Ya Allah.Nampak sangat kan kejakunan. Tapi disini lah nak menunjukkan bagaimana kebergantungan kita hanya kepada Allah.Kan cikninja.

Kami cuba meneruskan perjalanan walaupun muka masing-masing memang penat. Tanya orang yang lalu tanpa berputus asa walaupun mereka tak faham, kami pun tak faham kadang-kadang.Kami berjalan terus tanpa henti dengan beg yang tersangat berat disandang. Hasil peta dan nama jalan yang dipamer, Alhamdulillah sampailah kami di tujuan. Perasaan Kami? gumbira + sedih + geram (bercampur dan semuanya menjadi satu, kalau buat lauk sodap,apalagi lapar.hikhik). 

Nak tahu kenapa kami boleh berjumpa? sebab, kami terjumpa seorang muslimah china yang bertudung bekerja disebuah kedai. Beliau pandang kami sampai dua kali (nasib bek muslimah, kalau tak boleh jadi haram) sebab melihat sekumpulan manusia muka jakun memakai tudung masuk ke daerah beliau.hikhik. Kami bertanya beliau keberadaan masjid Hua Sheng dan akhirnya, Alhamdulillah ya Allah. 

Masjid Hua Sheng

28 Ogos 2012
XiMenKo, Masjid Hua Sheng,Guangzhou,China








4 comments:

  1. Hebat cik ninja kita menulis.. Teruskan menulis ya..

    ReplyDelete
  2. eheh.Hebat lagi inchi hakim kita.sampai masuk artkel gituww..selamat buat artikel ya inche.masukkan dong tulisan tentang tips membuat artikel + masuk artikel.hehe

    ReplyDelete
  3. Silap plak. Puan Ninja skrg. Insyallah akan dikongsikan..

    ReplyDelete
  4. nasib bek hengat.kalau dak,sila blah dari depan saya.kbai.
    :)

    ReplyDelete