Thursday, February 10, 2011

Sang Pencerah.

"Wahai Dahlan, sungguh di depanmu ada bahaya besar dan peristiwa-peristiwa yang akan mengejutkan engkau, yang pasti harus engkau lewati. Mungkin engkau mampu melewatinya dengan selamat, tetapi mungkin juga engkau akan binasa karenanya. Wahai Dahlan, coba engkau bayangkan seolah-olah engkau berada seorang diri bersama Allah, sedangkan engkau menghadapi kematian, pengadilan, hisab, surga, dan neraka. Dan dari sekalian yang engkau hadapi itu, renungkanlah yang terdekat kepadamu, dan tinggalkanlah lainnya (diterjemahkan oleh Djarnawi Hadikusumo).

Nasihat di atas adalah nasihat K.H Ahmad Dahlan untuk dirinya. K.H Ahmad Dahlan (Darwis) merupakan pimpinan pertama Muhammadiyah.

.............................................................................................................................................................

Saya diberi pinjam sebuah buku yang dibeli semasa XPDC Wali Songo anjuran grup pengkaji tamadun dunia unisel oleh Encik Izwan Suhadak. Beliau adalah penasihat kepada Grup Pengkaji Tamdun Dunia Unisel. Buku itu sangat tebal, melihatnya saja membuatkan terfikir sempatka membaca dalam masa sehari?Walaupun bukan la sehari diberi pinjam.hehe

sedikit sinopsis mengenai buku ini berkenaan Perjuangan K.H Ahmad Dahlan seorang kiai muda atau ulama di Yogjakarta, Indonesia cuba memberi makna pengertian islam yang sebenarnya sehingga tertubuhnya Muhammadiyah. Pelbagai kendala yang beliau terima namun itu semua bagai angin yang berlalu. Sehinggakan ada satu ketika langgar @ tempat pengajian beliau diruntuhkan,panggilan "kafir" sering melabel beliau, juga tidak kurangnya pandangan aneh yang sentiasa melihat dengan penuh kedengkian. Perjuangan beliau adalah memperkenalkan maksud sebenar islam kepada orang islam itu sendiri rupanya lebih sukar apabila orang islam itu sendiri menolak untuk diajarkan. Buku tulisan oleh Akmal Nasery Basral (Sang Pencerah ) ini sangat memberi kesan dihati.
Memang setiap buku perjuangan yang dibaca sering membangkitkan semangat. Halangan yang mereka lalui lebih payah daripada apa yang saya lalui namun sifat putus asa itu tidak hadir di dalam diri mereka, KERANA hati mereka itu sudah diSETkan bahawa apa yang mereka lakukan itu hanya kerana ALLAH.untuk menggembirakan ALLAH.untuk mendapatkan keredhaan ALLAH.
Baru-baru ini hatiku bergoyah bilamana ada permintaan yang membuatkan aku berfikir sekali lagi. Aku terfikir mengapa aku yang dipilih?Sudah 2kali permintaan ini mendatangi aku.Kali pertama aku memang menolaknya mentah-mentah. Kali ke2 membuatkan aku berfikir, walhal sebelum ni aku bertegas untuk menolak. Sungguh , hatiku bergolak. Istikharah adalah jalan terbaik, berfikir secara lebih mendalam mengenai permintaan itu, membaca buku dan AKHIRNYA...



Aku terkejut juga dengan keputusan ini, tapi aku gembira sebab aku dah boleh buat keputusan sendiri. Tidak aku nafikan membuat keputusan sendiri sejak kecil bukanla aku. Aku akui sejak bergiat aktif banyak mengajar erti mengapa aku hidup. Walaupun ada juga kata-kata yang tidak enak sering didengar tapi apa salahnya aku juga menganggap ia seperti angin kerana ini semua aku lakukan kerana ALLAH.bukan siapa-siapa.

Sekian dulu coretan yang tidak seberapa....:)

No comments:

Post a Comment