Tuesday, April 20, 2010

UKHWAH


Pertemuan dengan kawan lama mengingatkan kembali memori silam. Dia tidak pernah saya jangkakan akan bertemu dengannya dalam tempoh masa yang begitu singkat ini.Tahun terakhir kami bertemu ketika tahun 1999, ketika hingus masih meleleh[hehe], ketika cikgu Zubaidah[cikgu yang disayangi] masih selalu memarahi kerana karangan selalu tak sampai setengah muka surat,ketika selalu kejar-mengejar antara satu sama lain. Indahnya kenangan itu , zaman kanak-kanak tiada yang perlu saya fikirkan melainkan rasa seronok bertemu kawan di sekolah, mentertawakan kawan apabila cikgu disiplin membotakkan kawan lelaki di sebelah semasa perhimpunan disebabkan rambut panjang, menangis apabila dipaksa oleh cikgu untuk mencabut gigi yang rosak, menangis apabila terkencing di dalam seluar, semua itu hanyalah tinggal kenangan yang tidak mungkin akan dilupakan.

Ketika darjah satu hingga enam, kehidupan yang dijalani sangat seronok dirasakan,maklumlah, tiada perkara yang lebih penting melainkan belajar,belajar,belajar.Namun masih gagal.Alahai...kenangan yang paling tidak boleh dilupakan apabila saya dipanggil dan dimarahi kerana karangan yang tidak sampai setengah muka surat pun. Terukir senyuman secara spontan mengingatkan kejadian itu. Apa khabar agaknya cikgu itu sekarang?.

Kenangan bersama mereka dalam menempuh alam kanak-kanak sangat meninggalkan kesan yang paling mendalam. Bermain tarik rambut antara satu sama lain, bermain besbol ketika cikgu tiada di kelas, ataupun hanya duduk diam[sayalah tu];)..

Apa khabar agaknya si ismail yang menjadi idaman setiap budak perempuan di sekolah itu?apa khabar agaknya Aslin yang sentiasa gumbira seolah tiada kesedihannya itu,?Apa khabar agaknya Kawan saya Nurul Iman yang senantiasa menasihati saya?Apa khabar agaknya si Ainiwati yang kecil, sudah besarkah dia?Apa khabar agaknya ratna?dengar-dengar dia telah pun berkhawin..wahh..Apa khabar agaknya si Salamat?dengar-dengar belajar di Unisel,kenapa saya tidak pernah berjumpa?Apa khabar semua budak sekolah rendah Bandar Dua Tawau, tahun 1 hingga 6 C 1995 hingga 1999?..

Semoga pertemuan kali ini bersama salah seorang kawan sekolah rendah saya berkekalan hingga akhirnya. Kita bertemu kerana Allah dan berpisah keranaNYA.



No comments:

Post a Comment